Mielipidekirjoitus Kaarina-lehdessä 16.5.2018
JOUKKOLIIKENNE KAARINAN STRATEGIAAN
Kaarinan strategia tulee valtuustokäsittelyyn kesäkuussa.
Luonnoksen strategiset päämäärät-osioon “Sujuvat arjen palvelut läheltä” kuuluu luonnostaan liikkuminen Kaarinassa ja lähikaupunkeihin, erityisesti Turkuun töihin, opiskelemaan tai harrastuksiin. Niinpä lautakunnille esitettyyn kysymykseen 9. “Puuttuuko listauksesta jokin tärkeä strateginen päämäärä?” ehdotamme lisäystä: JULKINEN LIIKENNE KAARINAN KESKUSTAAN YHTEISTYÖSSÄ NAAPURIKUNTIEN KANSSA OMIN ETUAJO-OIKEUTETUIN KAISTOIN.
Turku ja Raisio tekevät todennäköisesti syksyllä 2018 ratkaisun joukkoliikenteestä, jolloin valitaan joko raitiovaunu tai moderni bussi. Kaupunkien pääväylillä ja Turun keskustassa varattaneen omat kaistat julkiselle liikenteelle. Tällöin Kaarinasta Turun keskustaan samoin kuin Turun läpi suuntautuva autoilu tulee jatkossa oleellisesti vaikeutumaan, eikä nykyinen osin kiertelevä Föli-liikenne riitä.
Ratkaisu pohjautuisi meillä luontevasti 110-tien keskialueen käyttöön. Keskeistä on saada nopea yhteys Turun keskustaan laajenevasta Piispanristin kaupunginosasta samoin kuin keskusta-alueelta. Näihin Kaarina kaavailee yhteensä jopa 20 000 asukasta tulevina vuosina.
Tutkimuksen “Kaarinan kasvihuonekaasupäästöt 2008-2016 ja ennakkotieto vuodelta 2017” mukaan kaarinalaisen keskimääräisestä vuotuisesta 5500 kg hiilidioksidi-päästöistä (ilman teollisuutta) peräti 44 % aiheutuu tieliikenteestä (läpikulkuliikenne on mukana luvussa).
Keskiarvoturkulaisen kohdalla nämä luvut ovat 4200 kg CO2, josta vain 26 % aiheutuu tieliikenteestä. Turussa – tiheämmin kaavoitetussa kaupungissa – on jo nyt toimiva joukkoliikenne. Joukkoliikenneuudistus tulee vielä pienentämään henkilöautoliikenteen osuutta. Turun luvuissa on Kaarinan lailla mukana läpikulkuliikenne, jopa vielä suhteessa suurempana sataman liikenteen vuoksi.
Kerros- ja osin rivitaloasukkaiden liikkumien tuleekin perustumaan joukkoliikkumiseen, jonka käyttö laajenee vain, jos yhdysliikenne katetuille pysäkeille on järjestetty ja pysäkkien lähellä on reilusti pyörän ja henkilöauton parkkipaikkoja.
Edellä oleva on linjassa Suomen hallituksen ja EU:n asettamien ilmastopäästötavoitteiden kanssa sekä Pariisin ilmastosopimuksen mukainen.
Aaro Kiuru
Kaarinan ympäristölautakunnan jäsen
PS: Turun lukujen perään on mainittava Raision vastaavat luvut; 6000 kg CO2 ja 35%.
Mukaan vielä relevantti tieto; Omia henkilöautoja on jo nyt selvästi vähemmän kaupunkien keskustoissa verrattuna maaseutuun ja harvaan asuttuihin kaupunginosiin.